کد خبر : 60718
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 دی 1399- 57: 18

گزارشی از درس خارج آیت الله فلاحتی؛

امام جمعه‌ای که با همه مشغله‌های کاری، هفته‌ای سه شب برای طلاب وقت می‌گذارد

امام جمعه‌ای که با همه مشغله‌های کاری، هفته‌ای سه شب برای طلاب وقت می‌گذارد

گزارشی اجمالی از درس خارج فقه و اصول حضرت آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان که هفته‌ای سه شب برگزار می‌شود آماده شده است.

به گزارش گیلانستان ، حجت الاسلام والمسلمین علی شایان گزارشی اجمالی از درس خارج فقه و اصول حضرت آیت الله فلاحتی نوشت که به شرح زیر است:
دروس خارج فقه و اصول نماینده محترم ولیّ فقیه در استان گیلان حضرت آیت الله فلاحتی در سومین سال متوالی، هفته ای سه شب با موضوع «قصاص» و «استصحاب» برای دانش پژهان حوزوی برگزار می گردد.
مبحث خارج فقه (قصاص)، بر مبنای کتاب وزین تحریرالوسیله حضرت امام خمینی (ره) مطرح گردیده و سپس به شیوه «فقه جواهری» به بررسی نظرات فقهای متقدم همچون؛ شیخ مفید (ره)، سید مرتضی (ره)، شیخ طوسی (ره)، محقق حلی (ره) و علمای متأخر مانند؛ علامه حلّی (ره)، محقق اردبیلی (ره)، شیخ محمّد حسن نجفى- صاحب جواهرالکلام- و دیگر بزرگان و معاصرین می پردازد.
حضرت آیت الله فلاحتی در ادامه، روایات کُتُب اربعه و همچنین روایات کتاب وسائل الشیعه شیخ حرّ عامِلی را از جهت سندی و دلالتی مورد مداقه عالمانه قرار می دهند و در انتها پس از بررسی جامع و مبسوط ادلّه، (اعم از منصوصات قرآنی و روایی و انظار و آرای مطروحه) دیدگاه مختار و یا نظر استنباطی خویش را مطرح فرموده و فضلای محترم تقریرات ایشان را به رشته تحریر درمی آورند.
از نکات بارز درس خارج فقه و اصول امام جمعه محترم رشت، ورود از منظر فقه مقارن (بیان آرای دیگر مذاهب) به مبحث در برخی موارد می باشد که از دیرباز روش فقهاء امامیه بوده و استحکام و اتقان مبانی فقهی مذاهب اسلامی را به کنکاش و دقت نظر حواله می دهد.
استماع اشکالات مستشکلین و نظرات اهل علم حاضر در کلاس چه در زمان تدریس و چه در پایان درس از ویژگی های دروس یادشده می باشد.
درس خارج اصول آیت الله فلاحتی نیز بعد از پایان مبحث «فقه» برگزار گردیده و موضوع آن استصحاب می باشد که ایشان ضمن بیان نظرات علمای علم اصول به بررسی و در پاره ای موارد مورد مناقشه قرار داده و مسایل آن را به بحث می گذارند.
استاد درس خارج فقه و اصول در پایان هر بحث نیز نظر مستنبط خویش را مطرح فرموده و سپس فضلای محترم تقریرات ایشان را به رشته تحریر درمی آورند.
لازم به ذکر است که در زمان اوج شیوع کرونا، درس فقه و اصول حضرت آیت الله فلاحتی به صورت مجازی برگزار و صوت دروس جهت استفاده طلاب در وبسایت ایشان به آدرس http://r-falahati.ir/ بارگزاری می گردید.
برنامه تابستانی دروس نیز با موضوع «علم رجال» و «علم درایه» یک روز در هفته از سوی نماینده ولیّ فقیه در استان گیلان برگزار می گردد که در این مباحث نیز ضمن معرفی شخصیت ها و رجال علمی، مسایل مهم و مبانی اساسی علم رجال و درایه تدریس و مورد بحث و بررسی دقیق قرار می گیرد.
دروس خارج فقه و اصول در حوزه های علمیه، تخصصی ترین دروس بوده که به آن دروس «اجتهادی» و «فقاهتی» گفته می شود و از جمله اهداف برگزاری آن تقویت مبانی علمی و فقهی – اصولی طلاب و شکوفایی استعدادها، کسب مبانی فقهی و اصولی و ایجاد قدرت استنباط و فقاهت می باشد.
انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار