کد خبر : 62261
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 بهمن 1399- 08: 18

معاون میراث فرهنگی گیلان:

تخریب بنای تاریخی هتل فردوسی رشت مغایر قوانین است

تخریب بنای تاریخی هتل فردوسی رشت مغایر قوانین است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: بنای هتل فردوسی رشت واقع در بافت تاریخی رشت یکی از بافت‌های مهم تاریخی استان است و تخریب آن مغایر قوانین و ضوابط حاکم بر بافت‌ تاریخی این شهر می باشد.

به گزارش گیلانستان، ولی جهانی افزود: با توجه به اینکه هتل فردوسی در کنار آثار تاریخی دیگر در داخل بافت تاریخی و حریم میدان شهرداری رشت واقع شده است، ضوابط میراث‌فرهنگی برآن اعمال می‌شود و طی مذاکرات انجام شده با شهرداری تاکنون هیچ‌گونه مجوز تخریب برای این بنای تاریخی صادر نشده است.

وی درباره‌ برنامه‌های این معاونت برای حفظ این بنا  گفت: معاونت میراث‌فرهنگی گیلان به دنبال آن است تا خیابان شریعتی از ابتدای میدان شهرداری تا میدان لب‌آب که جزو خیابان‌های مهم بوده و تعداد زیادی از بناهای تاریخی از جمله هتل فردوسی در محدوه آن قرار دارد در فهرست آثار ملی کشور ثبت نماید.

وی اظهار کرد : در این خصوص مجوزهای لازم از معاونت وزیر و وزارتخانه اخذ شده و پرونده این خیابان آماده و بزودی برای بررسی و ثبت در فهرست آثار ملی کشور به وزارت ارسال می‌شود.
جهانی افزود: ضمنا کلیه بناهای واجد ارزش این خیابان تحت ضوابط بافت تاریخی، حریم میدان شهرداری و حریم بازار تاریخی رشت قرار دارد همچنین پیرو مذاکرات و مکاتباتی که با شهرداری رشت به انجام رسیده درخواست شده تا بدون هماهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مجوزی برای تخریب این گونه آثار تاریخی صادر نشود تا نتیجه این پرونده مشخص شود.
وی، با اشاره به وضعیت بناهای تاریخی استان افزود: حدود هزار بنای تاریخی در استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و مالکیت حدود ۴۲ درصد این بناها در اختیار دستگاه‌های دولتی استان است که طی مکاتباتی که با دستگاه‌های مذکور مانند شهرداری رشت و سایر شهرداری‌های استان به انجام رسیده تلاش شده است با توجه به ماده ۹۸ برنامه‌ ششم قانون توسعه کشور از ظرفیت این دستگاه‌ها در مرمت و بازسازی بناهای تاریخی  استفاده شود.

وی افزود : در این راستا طرح‌های مرمتی مانند شیلات کیاشهر، طرح بازسازی کاخ سردار امجد که تفاهم‌نامه آن با سپاه قدس استان با اعتبار نزدیک به ۳ میلیارد تومان و طرح مرمت ساختمان شهرداری و تبدیل آن به موزهی بلدیه با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان که توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان اختصاص یافته است نمونه‌هایی از این تلاش‌هاست که باید در این زمینه به نقش پررنگ وزیر و معاونت میراث‌فرهنگی کشور و همچنین تلاش‌های مهندس حلاج‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در اجرای این پروژه‌ها اشاره شود.
ولی جهانی درباره‌ اخبار منتشره در مورد هتل فردوسی رشت گفت: با توجه به ضوابطی که نسبت به حفظ آثار و بناها در بافت تاریخی محدوده شهرداری و خیابان شریعتی رشت وجود دارد هیچ ارگان و نهادی نمی‌تواند مجوز تخریب بناها را در آن صادر کند و این مسأله در ذیل اختیارات قانونی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان قرار دارد و این اداره‌کل به هیچ عنوان با تخریب این بنا موافقت نمی‌کند.

وی ادامه داد : با توجه به ضوابط قانونی و ابلاغیه وزیر نسبت به منع ساخت و ساز بیشتر از دو طبقه در محدوده بافت تاریخی رشت، تخریب و ساخت بنای جدید برای مالک آن از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه‌ نیست.
جهانی در انتها با اشاره به ضوابط حفاظت از بناهای تاریخی گفت: با توجه به قانون حمایت از بافت‌های تاریخی که صراحتا در آن بیان شده که هیچ بنایی در محدوده بافت تاریخی، بدون کسب مجوز و پیروی از ضوابط میراث‌ فرهنگی نباید احداث شود در صورت ساخت و ساز غیرقانونی باید پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی و کمیسیون راسا متعهد است نسبت به قلع و قمع بنای احداث شده اقدام نماید.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان درباره عمارت دانشسرای رشت که همچنان از خبرهای داغ میراث فرهنگی گیلان است، گفت:پس از نشست ها و پیگیری های بسیار خبرهای خوشی در راه است و۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز برای مرمت بنا از سوی این اداره کل در نظر گرفته شده است.
جهانی ادامه داد: با توجه به مکاتبات مستمر انجام شده با استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان و وزارت‌خانه در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز، طرح مرمت بنای تاریخی دانشسرا در اولویت برنامه‌های این اداره‌کل است.
عمارت‌ تاریخی دانشسرا با تزئینات آجری و پنجره‌های چوبی با معماری خاص به عنوان نخستین دانشسرای شهر رشت (مدرسه رشیدی) روزگاری محل تربیت آموزگاران و معلمان فرهیخته این سرزمین بوده که با مساحت ۱۴۰۰ مترمربع  در دو طبقه با زیربنای ۶۷۰ مترمربع در یکی از محله‌های قدیمی شهر رشت (ساغریسازان) و با شماره ۲۳۰۴۶ در مرداد ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

هتل فردوسی رشت مربوط به دوره پهلوی اول است و با معماری ساباط  (معبری دالان مانند با سقف است که در مسیرهای طولانی بالای سر رهگذران قرار می‌گیرد و مانع از تابش آفتاب و آزار آنها می‌شود) در ۱۸ شهریور سال ۹۱ به شماره ۳۰۷۲۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و اینک خبر رای به خروجش از فهرست آثار ملی، از سوی دیوان عدالت اداری، بدخبریست که میراث دوستان را نگران کرده است. میراث تاریخی و معماری کهن، پیشینه و هویت است؛ اما این روزها رسانه های رسمی و غیر رسمی گیلان در ارتباط با بناهای تاریخی سرزمینشان خوش خبر نیستند و پس از در معرض خطر قرار گرفتن عمارت تاریخی دانشسرای رشت در روزهای اخیر خبر رسید که دیوان عدالت اداری به خروج این بنای تاریخی از فهرست آثار ملی رای صادر کرده و با انتشار این خبر بار دیگر پویش مردمی وسیع تری با عنوان #هتل_فردوسی_را_تخریب_نکنید  شکل گرفت.
فراخوان رویداد عکاسی از هتل تاریخی فردوسی رشت اقدام دیگری است که در راستای پویش یادشده از سوی دغدغه مندان فرهنگی در فضای مجازی شکل گرفته است.
میراث دوستان از کارزار رسانه های رسمی نیز غافل نشده و با تماس های مدام به دفتر ایرنا گیلان خواستار پیگیری موضوع مذکور شدند که ایرنا گیلان در ابعاد کشوری و استانی پی جوی موضوع شده و نتیجه این پیگیری ، انتشار گزارشی با عنوان ” نگرانی از تخریب بناهای تاریخی گیلان در پی خروج از ثبت ملی” شد که یازدهم بهمن ماه در صفحه نخست این رسانه نشست.
امروز یکشنبه توضیحی در ارتباط با اخبار منتشر شده در پرتال اداره کل میراث فرهنگی گیلان قرار گرفت که در آن به نقل از معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمده است: ضوابط میراث فرهنگی بر خیابان شریعتی رشت حاکم است.
به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان؛  ولی جهانی در ارائه‌ توضیحاتی نسبت به اخبار منتشر شده درباره‌ بنای تاریخی هتل فردوسی رشت گفت: در استان گیلان با توجه به قدمت تاریخی و معماری منحصربه فرد این استان بیش از سه هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی وجود دارد که حدود یک هزار و ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در مجموع بیش از یک هزار  بنای تاریخی چه در بخش دولتی و چه در مالکیت بخش خصوصی تحت حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان قرار دارد.
بنای هتل فردوسی نیز در بافت تاریخی رشت که یکی از بافت‌های مهم تاریخی استان محسوب می‌شود؛ قرار گرفته که خوشبختانه با مذاکراتی که در سال ۱۳۹۷ با مالک آن به انجام رسید، مورد مرمت قرار گرفت اما با توجه به طرح درخواست مالک ساختمان در سال ۱۳۹۸ در دیوان عدالت اداری، شعبه دوم این دیوان حکم خروج این اثر را از فهرست آثار تاریخی و ثبت ملی کشور صادر کرد.

انتهای پیام/ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار