کد خبر : 48595
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 اسفند 1398- 42: 17

جای خالی ثبات در مدیریت کرونا/ تصمیمات خلق‌الساعه دولت و سردرگمی مردم/ از بحران لغو تعطیلی ادارات تا غافل‌گیری در جاده‌های شمال

جای خالی ثبات در مدیریت کرونا/ تصمیمات خلق‌الساعه دولت و سردرگمی مردم/ از بحران لغو تعطیلی ادارات تا غافل‌گیری در جاده‌های شمال

درحالی که مواجهه کشور با کرونا به بیش از بیست روز رسیده است، اما مسئولین هنوز نتوانسته‌اند خود را با بحران پدید آمده وفق دهند. مسئولین مربوطه در چند روز گذشته تصمیماتی اتخاذ کرده‌اند که بیش از اینکه نشان از درایت درست‌شان داشته باشد، حاکی از بی‌برنامگی کشور در شرایط کنونی است.

به گزارش گیلانستان مبارزه ایران با کرونا وارد هفته سوم شده است. طبق آخرین اخبار، تعداد مبتلایان به این ویروس به ۵۸۲۳ نفر رسیده و متأسفانه ۱۴۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. برخی از استان‌های کشور به‌خاطر شرایط اضطراری از دو روز گذشته قرنطینه شده و اغلب مردم در استانهای دیگر نیز خود را قرنطینه خانگی کرده‌اند.

 

درحالی که مواجهه کشور با کرونا به بیش از بیست روز رسیده است، اما مسئولین هنوز نتوانسته‌اند خود را با بحران پدید آمده وفق دهند. مسئولین مربوطه در چند روز گذشته تصمیماتی اتخاذ کرده‌اند که بیش از اینکه نشان از درایت درست‌شان داشته باشد، حاکی از بی‌برنامگی کشور در شرایط کنونی است.

 

اولین شاهد مثال برای این امر، عدم دسترسی اکثر مردم کشور به ماسک و دیگر اقلام بهداشتی است.

با اینکه مسئولین از تولید و واردات انبوه اقلام بهداشتی سخن می‌گویند و حتی برای انواع ماسک هم قیمت تعیین کرده‌اند، مردم هنوز موفق به دریافت مایحتاج بهداشتی نشده‌اند.

 

عدم ثبات در تصمیم‌گیری درباره تغییر ساعات اداری نیز از جمله مواردی است که نشان از بی‌ برنامگی مسئولین دارد.

 

پنجشنبه گذشته بازگشت ساعات کاری ادارات تهران به حالت عادی اعلام شد. اما ساعاتی بعد، ستاد فرماندهی عملیات مقابله با کرونا در تهران مصوبه قبلی خود مبنی بر بازگشت ساعات اداری به حالت قبل را لغو و اعلام کرد که مصوبه قبلی ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران مبنی بر کاهش ساعات کاری ادارات تهران تا ساعت ۱۳ پابرجاست. با این حال صبح روز جمعه، استاندار تهران دوباره از بازگشت ساعات اداری تهران به حالت عادی خبر داده و گفت: از روز شنبه ساعت اداری در استان تهران به حالت عادی برگردانده خواهد شد، اما کارمندان ادارات بنا به تصمیم مدیران به صورت چرخشی شیفت بندی و در محل کار خود حاضر می‌شوند وبه این ترتیب باید روند اخذ مرخصی و استفاده از ظرفیت دورکاری در ادارات تسهیل شود.

 

در قم نیز در پنجشنبه‌ای که گذشت، ستاد پیشگیری و پاسخ به بحران قم روز شنبه را تعطیلی سراسری اعلام کرد. اما چند ساعت پس از این تصمیم، تعطیلی روز شنبه توسط ستاد بحران لغو شد.

 

ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با تصویب ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم ساعات کاری دستگاه‌های اجرایی استان و بانک‌ها به غیر از دستگاه‌های امدادی، اورژانسی و واحد‌های عملیاتی دستگاه‌های خدماتی تا پایان هفته آینده (از روز شنبه ۱۷ لغایت پنج شنبه ۲۲ اسفند ماه) از ساعت ۰۸:۳۰ الی ۱۳:۳۰ خواهد بود و بدینوسیله تعطیلی روز شنبه ۱۷ اسفند ماه ملغی می‌گردد و دستگاه‌های اجرایی در خدمت مردم خواهند بود.

این عدم ثبات در تصمیم گیری علاوه بر تهران و قم، در البرز هم اتفاق افتاد.

جدای از اینها، ممنوعیت دیر هنگام ورود خودروهای غیربومی به استانهای شمالی کشور نیز از جمله مواردی است که حامل پیام بی تدبیری مسئولین است.

از آنجایی که ویروس کرونا پس از قم، بلافاصله در گیلان هم دیده شد، انتظار می‌رفت که با توجه به تعطیلی‌ها-که طبیعتاً مسافرت برخی از هم وطنانمان به شمال کشور را در پی دارد- مسئولین استانهای شمالی کشور از مدت ها قبل مسافرت به مناطق تحت مدیریت خود را ممنوع اعلام کنند.

اما این اقدام صورت نپذیرفت و اکنون که برخی از مردم بی توجه به هشدارهای مقامات، به شهرهای شمالی کشور هجوم برده‌اند، مسئولین به فکر قرنطینه شهرها افتاده‌اند.

تأثیر بی توجهی برخی از مردم به هشدارهای پیشگیرانه در بحرانی‌تر شدن وضعیت کشور موضوع قابل انکاری نیست. اما باید گفت که بی برنامگی و عدم اتخاذ تصمیمات مناسب توسط مسئولین مربوطه، نقش پررنگ‌تری در پدید آمدن اوضاع کنونی دارد.

از سوءمدیریت در تهیه و توزیع اقلام بهداشتی در بین مردم گرفته تا اقدامات دیرهنگام برای جلوگیری از شیوع گسترده کرونا در سراسر کشور، همه از مواردی است که بی برنامگی مسئولین را تأیید می‌کند.

انتهای پیام/رجا نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار