کد خبر : 56362
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 شهریور 1399- 40: 17

حضور پزشکان گیلان در کنار محرومان/ اردوی جهادی دانشجو پزشکان تمرینی برای حضور در بحران‌هاست

حضور پزشکان گیلان در کنار محرومان/ اردوی جهادی دانشجو پزشکان تمرینی برای حضور در بحران‌هاست

دانشجو پزشکان گیلانی در قالب اردوهای جهادی در روستاهای مرحوم حضور یافته و در این مسیر علاوه بر صیقل دادن روح و صفای باطن، خود را برای حضور در میادین سخت‌تر نظیر بحران‌ کرونا آماده می‌کنند.

به گزارش گیلانستان، امام خمینی (ره) از نخستین سال‌های انقلاب اسلامی جهاد سازندگی را در ایران بنا کرد و این شجره طیبه با حضور انسان‌هایی مستحکم و بااراده‌های پولادین روزبه‌روز تنومندتر می‌شود.

عرصه جهاد و سازندگی در پهنه سرزمین ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف متفاوت و متنوع است به‌گونه‌ای که در بازه‌ای سازندگی کشور ملاک است و در بازه‌ای دفاع از مرزوبوم و امروزه نیز عمران و آبادانی روستاها و پرداختن به‌سلامت مردم که از آن به‌عنوان نعمت خداوند یاد می‌شود.

عرصه سلامت همچون حوزه امنیت بسیار مهم و حائز اهمیت است به‌گونه‌ای که امنیت نباشد سلامت مردم به خطر افتاده و اگر سلامت مردم در مخاطره باشد، تأمین امنیت مختل می‌شود؛ این نشان می‌دهد که باید در کشور به مقوله سلامت به‌اندازه مقوله امنیت پرداخته شود و همان‌گونه که حافظان امنیت باروحیه بسیجی در جهت اعتلای امنیت تلاش می‌کنند، جهاد گران عرصه سلامت نیز باید در حوزه سلامت، حفظ و اعتلای آن تلاش کنند، هرچند تلاش مضاعف و مثال‌زدنی آن‌ها در شیوع بحرانی کرونا برای همگان بیش‌ازپیش محسوس و ملموس است.

در حوزه سلامت، گروه‌های جهادی فراوانی فعال‌اند و در جای‌جای ایران و گیلان در حال خدمات‌رسانی هستند و هر جا که نیاز به حضورشان باشد خود را بر بالینشان حاضر می‌بیند که یکی از این گروه‌های فعال و جهادی، گروه جهادی شهید املاکی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

گروه جهادی شهید حسین املاکی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان دو روز در روستای طراز کوه رشت توفیق حضور و خدمت‌رسانی به مردم منطقه را یافت و به مردم منطقه خدماتی نظیر خدمات پزشکی، دندانپزشکی، غربالگری و آموزشی ارائه کرد و در کنار آن توزیع بسته‌های بهداشتی و فرهنگی را نیز متقبل شد.

در تیم جهادی شهید املاکی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان که چهار پزشک و دندان‌پزشک در کنار ۱۶ دانشجوی پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری و مهندسی بهداشت محیط و اتاق عمل حضور داشتند، ویزیت پزشکی رایگان مراجعین و همچنین خدمات دندان‌پزشکی با یک دستگاه یونیت دندانپزشکی با امکانات لازم به مردم طراز کوه ارائه شد.

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ‌همچنین در حوزه غربالگری نیز به یاری روستائیان حاشیه شهر رشت شتافتند که تب سنجی، سنجش فشارخون و قند خون، پالس اکسی‌متری، گرفتن شرح‌حال بالینی مراجعه‌کنندگان و توصیه‌های درمانی ازجمله این خدمات بود.

علاوه بر خدمات پزشکی و دندانپزشکی به مردم طراز کوه رشت توسط پزشکان بسیجی، جهاد گران، کارگاه آموزشی “زیست با کرونا” را نیز در برنامه‌های خود گنجانده و تلاش کردند تا در این کارگاه یک‌ساعته ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آموزش بهداشت محیط باهدف آشنایی هرچه بیشتر مردم روستا با سبک زندگی صحیح در دوران شیوع ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری را به مردم آموزش دهند.

آینده‌سازان و تصمیم گیران حوزه سلامت، نگاهشان بسیار بلند و مدبرانه است. دانشجو پزشکان گیلانی به اثرات کار فرهنگی کاملاً آگاه هستند و در طول حضورشان در سطح روستا بسته‌ای شامل بروشور حاوی نکات بهداشتی، مواد ضدعفونی‌کننده و دم‌نوش میان مردم روستا توزیع کردند.

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه این دانشجویان بسیجی دوره پزشکی در طول مدت این دو روز، ضدعفونی دست‌های مراجعه‌کنندگان را به‌طور مکرّر انجام داده و به آن‌ها ماسک سه لایه نیز اهدا شد.

دکتر علی پور حبیبی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حاشیه این اردوی جهادی دوروزه با اشاره به میزان خدمات ارائه‌شده به مردم روستا، اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ خدمت پزشکی و دندانپزشکی به مردم روستای طراز کوه توسط دانشجویان بسیجی دوره پزشکی گیلان خدمات ارائه‌شده که حدود ۶۰ درصد در حوزه پزشکی و ۴۰ درصد نیز در حوزه دندان‌پزشکی بوده است.

دکتر حبیبی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید هدف از حضور دانشجویان بسیجی رفع محرومیت از مناطق حاشیه شهر رشت است و قبلاً نیز در روستای سنگ رود حضور یافته و خدمات مشابه را ارائه کرده‌اند.

به گفته وی در خدمت جهادی همه‌ی افراد با میل و اشتیاق قلبی به مردم خدمت می‌کنند و هیچ اجبار یا جبر بیرونی وجود ندارد و این وجه تمایز پزشکان بسیجی با سایر صنوف است.

البته ناگفته نماند که این اردوی جهادی دانشجو پزشکان گیلانی با همکاری گروه جهادی دانشگاه گیلان برگزار شد و فرشتگان سپید با بال دیگر خود در دانشگاه گیلان به یاری هم نوعان خود در نقاط محروم می‌شتابند و در خدمت بی‌منت سر از پا نمی‌شناسند.

از مهم‌ترین خدماتی که دانشجویان بسیجی دانشگاه گیلان به مردم در روستای طراز کوه ارائه کردند می‌توان به خدمات در حوزه کارآفرینی، عمرانی و فرهنگی اشاره کرد که بنا بر تخصصشان در رشته‌های مهندسی، کارآفرینی، علوم انسانی، عمرانی و فرهنگی به مردم ارائه کردند.

حضور جهاد گران بسیجی همیشه مرحمی بر آلام و تسکین‌دهنده دردهای مستضعفان و محرومان بوده و این الگوی موفق انقلاب اسلامی امروزه سرلوحه و سرچشمه فعالیت هزاران گروه جهادی در عرصه‌های مختلف در ایران و کشورهای جهان ازجمله کشورهای منطقه است.

فعالیت‌های گروه‌های جهادی ازجمله در حوزه سلامت با توجه به کمبود زیرساخت‌های حوزه سلامت در شرایط کنونی ارزش و جایگاه بسیار بالایی دارد و اینکه سرمایه‌های اجتماعی یک کشور خود را ملزم می‌دانند که بخش ازآنچه فراگرفته‌اند را به‌صورت رایگان و بی‌منت در اختیار مردم آن‌هم کسانی که از حداقل‌های توسعه عقب‌مانده و بعضاً محروم هستند، بسیار محترم و ارزشمند است.

حضور دانشجویان بسیجی دوره پزشکی در اردوهای جهادی علاوه بر اینکه صفای باطن را به دنبال دارد و وجدان بیدار کادر سلامت را بیدارتر می‌کند، تمرینی برای حضور این قشر پرکار و پرتلاش در دوران سخت و طاقت‌فرسایی نه در جنگ‌ها بلکه در بحران‌هایی سخت‌تر از جنگ نظیر بحران‌های اپیدمی و بلکه پاندمی ها است که باید با گذشت زمان توسعه یابند و فعالیتشان بیش‌ازپیش دیده شوند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار