کد خبر : 29868
تاریخ انتشار : شنبه 21 مهر 1397- 43: 17

درخواست جعفرزاده جهت صدور مجوز ویژه برداشت شن و ماسه از سراوان!

درخواست جعفرزاده جهت صدور مجوز ویژه برداشت شن و ماسه از سراوان!

نماینده مردم رشت گفت: باید از فرصت‌های قانونی بودجه بهره برد و با ارائه برنامه‌های استانی درصدد جذب منابع ملی تلاش کرد.

به گزارش گیلانستان، میرشمس مومنی زاده، فرماندار رشت امروز (شنبه،۲۱ مهر) در نشست بررسی پروژه‌های ملی شهرستان رشت با محوریت پسماند و آب شرب مناطق آسیب‌پذیر و حاشیه این شهرستان بابیان اینکه باید مشکلات شهرستان با برگزاری جلسات متعدد و ارائه راهکار در اسرع وقت مرتفع شود اظهار کرد: ترافیک و حمل و نقل شهری، ساماندهی رودخانه‌ها، ضعف شبکه‌های برق، آب شرب سالم که برخی از مناطق حاشیه شهر از آن محرومند از اهم مشکلات یاست که باید در بازه زمانی کوتاه رفع شود.

 

وی معضل زباله را مهمترین مشکل شهرستان رشت اعلام و بیان کرد: باید از فرصت خدمت بهره و برخی از طرح‌ها که موجب ارائه خدمت به مردم و رفاه حالشان می‌شود را شتاب و سرعت بخشیم.

 

مومنی زاده با بیان اینکه استان‌های شمالی با معضل پسماند درگیر هستند گفت: امروز شرایط به گونه‌ایی است که پسماند به تهدیدی امنیتی مبدل شده و آلودگی زیست محیطی ناشی از آن علاوه بر تهدید سلامت مردم، زندگی جانوران، آبزیان، تالاب و دریای انزلی را نیز تحت تاثیر این آلودگی‌ها قرار داده است.

 

وی رفع مشکل زباله و ساماندهی جایگاه دفن زباله سراوان را مطالبه به‌حق مردم دانست و اذعان کرد: اقدامات لازم در این خصوص باید از قبل طراحی شده و در عملیاتی کردن آن تسریع شود.

 

مومنی زاده با بیان اینکه مکلف به رفع این مشکل هستیم بیان کرد: رفع معضل سراوان تعهد فرمانداری به مردم منطقه بوده و مربوط به شخص خاصی نیست هر کس در هر منصبی بابد به این تعهدها عمل کند.

 

وی با تاکید بر رفع مسائل اجرایی و ایجاد هماهنگی‌های لازم در شهرداری تصریح کرد: مباحث مورد کارشناسی و اتفاق نظر قرار گرفته سپس برای اخذ تصمیمات کلان در کارگروه‌ها مطرح شود.

 

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به واگذاری زمین از سوی منابع طبیعی جهت احداث تصفیه‌خانه سراوان تصریح کرد: باید جانمایی زمین قطعی شود و اگر در این خصوص تعللی از منابع طبیعی دیده شود، برخورد خواهد شود.

 

*صدور مجوز ویژه سراوان به منظور برداشت شن و ماسه 

در ادامه غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه فقط ۱۵ درصد بودجه تملک دارایی به استان‌ها اختصاص می‌یابد گفت: ۸۵ درصد مابقی به‌صورت متمرکز و ملی است.

 

وی تاکید کرد: باید از فرصت‌های قانونی بودجه بهره برد و با ارائه برنامه‌های استانی درصدد جذب منابع ملی تلاش کرد.

 

جعفرزاده در خصوص تامین شن و ماسه سایت سراوان خواستار صدور مجوز ویژه برداشت شن و ماسه شد و گفت: با صدور این مجوز، شن و ماسه استحصال شده تنها در سایت سراوان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

 

* شهرداری در خصوص سایت زباله سوز سراوان تعلل کرده است 

جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس نیز با بیان اینکه شهرداری در خصوص سایت زباله سوز سراوان تعلل کرده است افزود: جانمایی دیرهنگام زمین و تحویل آن به پیمانکار موجب ایجاد بهانه‌هایی شده و روند اجرایی را به تعویق انداخته است.

 

وی خواستار برگزایر جلسات کارشناسانه تر در این مورد شد.

 

* در گیلان مجوز معدن کوهی صادر نمی‌شود

فرهاد دلق پوش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز گفت: سال گذشته ۸۸ هزار و ۷۱۸ تن مجوز جهت برداشت شن و ماسه به‌منظور بهره‌گیری در سایت سراوان صادر شد.

 

وی با اشاره به کاهش آوردهای رودخانه‌ایی و برخی محدودیت‌های برداشت تصریح کرد: جهت صدور مجوز باید ابتدا محدوده‌ها توسط آب منطقه‌ایی تعیین و سپس مجوز صادر شود.

 

دلق پوش با بیان اینکه در گیلان مجوز معدن کوهی صادر نمی‌شود تصریح کرد: سال گذشته ۱۰ مجوز برداشت شن و ماسه برای سراوان و ۲ مجوز هم برای پیمانکار شهردای صادر شد.

 

* شهرداری رشت مظلوم است

بهارمست، سرپرست شهرداری رشت نیز با بیان اینکه طبق قراردادنامه زباله‌سوز که در سال ۹۲ منعقد شد تداوم فعالیت منوط به دریافت ۲۵ درصد توسط پیمانکار بود اظهار کرد: شهرداری رشت در خصوص مسئله سراوان مظلوم واقع شده است.

 

وی با اشاره به تصفیه‌خانه شیرابه سراوان اذعان کرد: طبق قرارداد اولیه ظرفیت این تصفیه‌خانه نیم‌لیتر در ثانیه بود که هم‌اکنون به سه لیتر در ثانیه ارتقا یافته و تست استاندارد خروجی شیرابه نیز موفق بوده است.

 

بهارمست تاکید کرد: تست استانداردبودن تصفیه شیرابه باید یکماه انجام تا تثبیت شود.

 

وی خاطرنشان کرد: حجم شیرابه در فصول مختلف سال حدود ۱۲ هزار لیتر متغیر است و سیستم جهت تصفیه کامل شیرابه نیازمند ارتقاء است.

 

* شهرداری از استحصال معادن بهره شخصی ندارد

سیدامیرحسین علوی، رئیس شورای شهر رشت نیز با بیان اینکه ساماندهی سایت سراوان همواره در دوره پنجم شورا مطرح بوده است بیان کرد: علی رغم صدور مجوز ۲۵ درصد پرداخت اولیه زباله سوز، هنوز ۱۰ میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه وصول نشده است.

 

وی ادامه داد: همچنین به‌واسطه برخی اختلاف‌نظرها نتوانستیم ۱۰ میلیارد تومان سازمان شهرداری‌ها را نیز دریافت کنیم.

 

علوی در ادامه با اشاره به برخی ابهام‌ها در خصوص برداشت شن و ماسه برای سایت سراوان بیان کرد: شهرداری از استحصال معادن بهره شخصی ندارد بلکه برای ارائه خدمات به مردم است.

 

وی تاکید کرد: باید سازمان صنعت، معدن و تجارت، معادنی را برای تامین نیازهای شهرداری تعیین کند.

 

*زمین واگذاری شده جهت احداث تصفیه خانه سراوان قابل تضمین نیست

گلریز، مدیرعامل شرکت لوله سبز شمال، مسئول ساخت تصفیه خانهسراوان گفت: زمین واگذاری شده جهت احداث تصفیه خانه قابل تضمین نیست.

 

وی تصریح کرد: این مجموعه آمادگی انتقال به نقطه دیگری داشته و هرچقدر زمان کوتاه‌تر باشد به نفع شهرستان خواهد بود./ شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار