کد خبر : 15697
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 تیر 1396- 50: 19

نظارت شورای نگهبان مختص ایام انتخابات نیست/ مهم‌ترین تخلفات مربوط به استفاده از امکانات دولتی و تبلیغ به نفع نامزدها توسط مسئولین بود

نظارت شورای نگهبان مختص ایام انتخابات نیست/ مهم‌ترین تخلفات مربوط به استفاده از امکانات دولتی و تبلیغ به نفع نامزدها توسط مسئولین بود

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان گیلان گفت: مهم‌ترین تخلفات مربوط به ایام انتخابات و استفاده از امکانات دولتی، فعالیت و تبلیغ به نفع نامزدها توسط مسئولین دولتی بوده است.

به گزارش گیلانستان، احمد قنبریان صبح امروز در جمع اصحاب رسانه در دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان گیلان اظهار کرد: ۲۶ تیرماه سالروز تأسیس شورای نگهبان است و این روز را گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به اینکه تمام نظام‌های سیاسی چهارچوب خود را در قالب قانون اساسی تعریف می‌کنند گفت: برای نظارت بر این قانون یک‌نهاد نظارتی نیاز است که می‌تواند بخشی از قوه قضائیه، بخشی از قوه مقننه یا ترکیبی از قوه قضائیه و مقننه باشد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان گیلان تصریح کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی این نهاد سیاسی که وظیفه صیانت از قانون اساسی را بر عهده دارد شورای نگهبان است.

وی با بیان ویژگی‌های بارز شورای نگهبان گفت: این شورا نهادی مستقل است و همچنین ترکیب آن‌ ترکیبی ممتاز است، ۱۲ نفر که ۶ نفر از آن فقیهی هستند که از سوی رهبر انقلاب انتخاب می‌شوند و ۶ حقوقدانی که توسط رئیس قوه قضائیه برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند.

قنبریان با اشاره به اختیارات شورای نگهبان گفت: تنها مرجعی که می‌تواند قانون اساسی را تفسیر کند شورای نگهبان است، تطبیق قوانین با شرع و قانون اساسی نیز از وظایف بسیار مهم شورای نگهبان (فقها) است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه نظارت بر انتخابات و همه‌پرسی‌ها به‌جز انتخابات شوراها بر عهده شورای نگهبان است گفت: این ویژگی‌ها شورای نگهبان را نسبت به سایر نظام‌های دنیا برتر کرده است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان گیلان با اشاره بر فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: ایشان به شورای نگهبان فرمودند که یک سازوکار مشخصی داشته باشد.

وی بابیان اینکه دفاتر نظارتی در تأیید صلاحیت انتخابات ریاست جمهوری نقش ندارند گفت: اما در فرآیند انتخابات، نظارت بر تبلیغات نامزدها، شمارش آرا، اعلام نتایج جمع‌بندی و بررسی شکایات بر عهده شورای نگهبان و دفاتر نظارتی است.

قنبریان بابیان اینکه در استان ضعف‌هایی در ایفای وظیفه نظارتی شورا نگهبان وجود دارد گفت: خلأهای بسیار زیاد قانونی باعث می‌شود دستگاه‌های نظارتی نمی‌توانند وظایف خود را به‌درستی انجام دهند.

وی با اشاره به ضعف‌های آموزشی گفت: آنچه مسلم است این است که مجموعه شبکه نظارتی تلاش کردند با حداکثر توانایی خود این وظیفه را انجام دهند تا نمره مورد قبولی از ملت بگیریم.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان گیلان بابیان اینکه نامزدها ۱۱ محور تخلف را در شکایات خود بیان کردند گفت: مهم‌ترین تخلفات مربوط به ایام انتخابات و استفاده از امکانات دولتی، فعالیت و تبلیغ به نفع نامزدها توسط مسئولین دولتی بوده است.

قنبریان با اذعان به اینکه مسئولین ما از نقد و نقادی استقبال کافی ندارند افزود: تمامی تخلفات محرز در استان گیلان نیز در اختیار ما قرار گرفت که در اختیار قوه قضائیه قرار دادیم، طبق بررسی‌های شورا نگهبان برخی بررسی‌ها محرز نشد، برای مثال نرسیدن تعرفه به برخی شعب تخلف مهندسی‌شده نبود.

وی بابیان اینکه انتخابات در کمال صحت و سلامت برگزارشده است تصریح کرد: شبکه نظارتی شورای نگهبان از شهرها تا دل روستاها گسترده است بنابراین شورای نگهبان یک نهاد کاملاً مردمی است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان گیلان بابیان اینکه نظارت شورای نگهبان مختص دوران انتخابات نیست اطهار کرد: ما در طول سال نیز اقداماتی را در قالب آموزش و همایش‌هایی که دو یا چهار بار در سال برگزار می‌کنیم و با ارتباط دوطرفه با شبکه نظارتی در دریافت اخبار غیر از ایام انتخابات حول محورهای رصد نمایندگان، رصد افراد سیاسی و … انجام‌وظیفه می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در ایام‌ غیر از انتخابات این ارتباط قطع نخواهد شد گفت: در انتخابات برخلاف اینکه برخی گمان می‌کنند انتخاب شدن جز حقوق شهروندی است، انتخاب افراد جز حقوق شهروندی نیست.

قنبریان بابیان اینکه در بررسی صلاحیت‌ها اصل احراز و صحت موردتوجه است گفت: در بررسی صلاحیت اصل بر تأیید نامزد تأییدشده در دوره گذشته است مگر اینکه خلافش ثابت شود.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار