کد خبر : 66672
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 خرداد 1400- 21: 15

هتک حرمت خبرنگار مطالبه‌گر در گیلان؛ فرماندار لاهیجان سکوت کرد

هتک حرمت خبرنگار مطالبه‌گر در گیلان؛ فرماندار لاهیجان سکوت کرد

راهکار برخی از مسئولان برای عدم پاسخگویی به مطالبه بر حق خبرنگاران، هتک حرمت آن‌ها است و باز هم شاهد هتک حرمت خبرنگاری مطالبه‌گر از سوی مسئولان دولتی این بار در گیلان بودیم.

به گزارش گیلانستان، خبرنگاران یکی از پرچمداران مطالبه‌گری، آگاهی‌بخشی و روشنگری در جامعه هستند و استقبال جوامع از خبرنگاران به معنای حمایت از آزادی بیان، مبارزه با فساد و شفافیت در آن جامعه است.

خبرنگاران پلی میان مردم و مسئولین هستند که با تمام سختی‌های شغلی همواره در پی احقاق حق مردم و پیگیری مطالبات آن‌ها از مسئولان هستند و به همین جهت جامعه خبرنگاران نقش کلیدی در آگاهی‌بخشی به جامعه و به دنبال آن پیشرفت جامعه ایفا می‌کند.

متأسفانه تکریم جایگاه خبرنگاران و حمایت از آن‌ها در جوامع کنونی و به‌ویژه در سال‌های اخیر جنبه شعاری پیدا کرده و در بسیاری از موارد شاهد هتک حرمت خبرنگاران از سوی مسئولانی هستیم که در پاسخ به مطالبات خبرنگاران دست به اهانت به نماینده افکار عمومی  می‌زنند.

در روزهای اخیر فایل ویدیویی با مضمون مشاجره لفظی یونس محمودی فرماندار لاهیجان با یکی از خبرنگاران در فضای مجازی منتشر شد که در این ویدیو شاهد هتک حرمت خبرنگاری که جهت کسب خبر و مطالبه‌گری در محل حضور داشت و ضبط دوربین وی به دستور فرماندار بودیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، اظهار داشت: فرماندار لاهیجان جهت بازدید از منطقه‌ای در آنجا حضور داشت و صلاح ندانست که این امر خبری شود و اصرار خبرنگار بر تهیه خبر باعث شد تا فرماندار لاهیجان حرفی را بزند که البته نباید گفته می‌شد.

محمود قاسم‌نژاد با بیان اینکه در پاسخ به خبرنگاری که جهت کسب و نشر خبر در محل حضور داشته کوتاهی انجام گرفته است افزود: آقای محمودی بیان کرد که قرار بر حضور خبرنگاران نبود که اصرار خبرنگار و اندکی شیطنت‌هایی که به جهت انتشار کلیپ ضبط دوربین خبرنگار در فضای مجازی انجام گرفت سبب خبرساز شدن این موضوع شد.

وی با اشاره به اینکه فرماندار لاهیجان یکی از فرمانداران باسابقه استان و دارای شخصیتی آرام است گفت: در صحبتی که بنده در این مورد با آقای محمودی داشتم اظهار داشت که گرمای هوا و اصرار خبرنگاران جهت مصاحبه سبب بروز این رفتار شده است لذا خط مشی فرماندار لاهیجان، استانداری و دولت به هیچ وجه عدم پاسخگویی به اصحاب رسانه نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان ابراز داشت: رفتار نادرست با اهالی رسانه تناسبی با رویکرد دولت دوازدهم و الگوی رفتاری استاندار گیلان ندارد و مدیران در طول دوران مسئولیت خود باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند که خدمت‌رسانی به مردم بدون توجه به اصحاب رسانه امری ناممکن است.

قاسم‌نژاد ضمن تشکر از همراهی رسانه‌ها برای انعکاس دستاوردها خاطرنشان کرد: مدیران باید ضمن احترام به نمایندگان افکار عمومی، قدرشناس تلاش‌های آنان در جهت بیان دستاوردها باشند و با حفظ هوشمندی، امید را در جامعه تقویت کنند.

وی ایجاد فاصله بین مردم و مسئولان را القای دشمنان نظام دانست و با بیان اینکه باید از ظرفیت رسانه‌ها برای خدمت‌رسانی به جامعه و نمایش همبستگی بهره‌گیری شود افزود: استاندار گیلان در نشست‌های مختلف، همواره بر  نقش مهم رسانه‌ها و لزوم قدرشناسی از آن‌ها تأکید می‌کند و لذا این رویکرد، باید سرلوحه همه مسئولان باشد.

خبرنگاری که مورد اهانت فرماندار لاهیجان و همراهان وی قرار گرفته بود نیز در این مورد به خبرنگار تسنیم گفت: بنده بهنام فیروزی خبرنگار و عکاس ورزشی در حوزه لیگ برتر و لیگ دسته یک فوتبال ایران هستم و بیش از ۱۲ سال سابقه فعالیت در رسانه‌های مختلف را دارم.

وی با بیان اینکه من و همسرم پیش از اینکه خبرنگار باشیم یک مطالبه‌گر هستیم افزود: بنده جهت مطالبه‌گری و تهیه خبر به درخواست تعدادی از اهالی به زمین ورزشی دعوت شده بودم که همان‌طور که در ویدئو مشخص است با برخورد و رفتار ناشایست فرماندار و اطرافیان وی و اقدام به توقیف دوربینم مورد پذیرایی قرار گرفتم.

فیروزی با اشاره به اینکه از اتفاقات به وجود آمده بسیار متأسف هستم تصریح کرد: آقای فرماندار، یک عذرخواهی ساده از جامعه رسانه‌ای مطالبه‌گر و مردم به عمل نیاوردند؛ متأسفانه برخی از مجریان قانون یا قانون را نمی‌دانند یا لازم به اجرا نمی‌دانند.

وی افزود: در این راستا لازم می‌دانم این سخن مقام معظم رهبری که در جمع مسئولان و فرماندهان کشور فرمودند را به مجریان قانونی که با قانون ناآشنا هستند متذکر شوم که مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.

فیروزی با بیان اینکه نمی‌خواهم با حواشی‌های به وجود آمده مشکلات زمین ورزشی روستای لیالستان لاهیجان به حاشیه برود گفت: حدود ۱۸ سال قبل گوشه‌ای از تنها زمین ورزشی لیالستان که مزین به نام ۱۸ شهید است جهت ساخت دانشگاه پیام نور با توجه به اینکه تحت مالکیت اداره ورزش و جوانان بوده توسط عده‌ای به دانشگاه پیام نور واگذار شد.

وی تصریح کرد: بارها دانشگاه پیام نور تلاش داشت با فنس‌کشی و محصور کردن کل این زمین ورزشی، از ورود جوانان و ورزشکاران به زمین ورزشی جلوگیری و حق آن‌ها را تضییع کند که با مداخله اهالی محل از درگیری و نزاع جلوگیری شد و از طرفی این مسیر که دانشگاه تصمیم به حصارکشی آن را دارد تنها مسیر عبور کشاورزان به مزارعشان نیز است.

فیروزی عنوان داشت: در رابطه با مشکلات این مکان ورزشی چندین جلسه با فرماندار لاهیجان جهت میانجی‌گری برگزار ‌شده که به نتیجه‌ای نرسید و به نظر می‌رسد عزم جدی از طرف برخی مسئولین جهت رسیدن مردم لیالستان به حق خودشان وجود نداشت و این مشکل دو دهه به قوت خود باقی‌مانده است.

وی با بیان اینکه امیدوارم با ورود مسئولین دلسوز استانی و شهرستان به این موضوع هر چه سریع‌تر جوانان ورزشکار این زمین ورزشی به حق آبا و اجدادیشان برسند گفت: در پایان از تمام مردم، مسئولین و بعضی همکاران دلسوزی که از هر لحاظ حامی و پشتیبان من بوده‌اند و با اعلام همدردی و حمایت به من دلگرمی دادند تشکر می‌کنم.

همچنین برای پاسخگویی به علت این برخورد با فرماندار لاهیجان نیز تماس گرفته شد که آقای محمودی ضمن پاسخگویی به تماس خبرنگار تسنیم اظهار داشت: بنده آمادگی مصاحبه نداشته و ترجیه می‌دهم در این زمینه سکوت کنم.

خلاء قانونی و یا ناکارآمدی قوانین موجود در حوزه حمایت از اصحاب رسانه سبب شده تا مسئولان، خبرنگاران را به‌عنوان عناصر پایین‌دست در حوزه اجرایی تلقی کرده و از آن‌ها در جهت رسیدن به اهداف خود و انعکاس خبرهای مطلوب خودشان استفاده کنند.

البته درخواست مسئولان از خبرنگاران برای تعریف و تمجید از آن‌ها، بزرگنمایی دستاوردهای اندک و نادیده گرفتن مشکلات مردم در همه زمان‌ها وجود داشته و دارد اما مسئولان باید توجه داشته باشند که این امر با مأموریت ذاتی خبرنگاران که پیشگامان مطالبه‌گری در جهت احقاق حق مردم است تداخل دارد.

امیدواریم با رفع خلأهای قانونی در جهت حمایت از خبرنگاران شاهد رفتارهای نامناسب برخی از مسئولان و عدم پاسخگوی آن‌ها به مطالبات بر حق خبرنگاران که همان رفع مشکلات مردم است نباشیم تا عزم اهالی پرتلاش رسانه برای رساندن مشکلات مردم به گوش مسئولین و مطالبه‌گری همچنان با قوت ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار