کد خبر : 23942
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 اسفند 1396- 34: 18

کلک رشتی در ارائه آمار! وقتی یک روزه از بیست و سوم، اول شدیم!

کلک رشتی در ارائه آمار! وقتی یک روزه از بیست و سوم، اول شدیم!

نکته مهم اینجاست که در بسیاری از موارد به علت مشغله کاری فراوان استانداران، سایر افراد اقدام به جمع آوری و ارائه آمار به استاندار می نمایند. به نظر می رسد در این مورد، فردی که اقدام به تنظیم این گزارش نموده، سعی کرده با تیزهوشی خاص! نوعی گزارش تهیه شده را تنظیم کند که آمارهای استان گیلان در مقایسه با سایر استان ها بهتر و بالاتر جلوه کند.

به گزارش گیلانستان، پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان در گزارشی از جلسه کارگروه رفع موانع تولید استان از قول استاندار گیلان نوشت: با همکاری و تعامل مطلوب بین بانک ها و دستگاه های اجرایی، این استان رتبه نخست در تعداد پرداخت تسهیلات رونق تولید در کشور را کسب کرده است.

استاندار گیلان همچنین گفته است: میزان پرداختی به واحدهای تولیدی گیلان طی سالجاری ۷۱۵ میلیارد تومان بوده است. همچنین این استان از لحاظ مبلغ پرداختی تسهیلات رفع موانع و رونق تولید جایگاه ششم را در کشور دارد.

در خصوص آمار ارائه شده توسط استاندار گیلان باید گفت:

اولاً: براساس منابع موثق، تا چهاردهم اسفند ۹۶ (دیروز) در گیلان ۵۶۸ مورد پرداخت تسهیلات رونق تولید به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان صورت گرفته است که از این منظر گیلان با اختلاف نسبت به سمنان (۷۵۰ مورد) در جایگاه دوم قرار دارد.

دوماً: از اظهارات استاندار محترم چنین برداشت می شود که در ازای این ۵۶۸ مورد تسهیلات، ۷۱۵ میلیارد تومان پرداخت شده است در حالی است که کل تسهیلات پرداختی طرح رونق تولید در گیلان به ازای این ۵۶۸ مورد تنها ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است نه ۷۱۵ میلیارد تومان! که از این منظر باید گفت گیلان در مقایسه با سایر استان ها رتبه ۲۲  کشوری را دارد.

نتیجه:

نتیجه اینکه گیلان از نظر تعداد موارد پرداخت تسهیلات رونق تولید پس از سمنان رتبه دوم را دارد و از نظر میزان تسهیلات پرداختی این طرح هم رتبه بیست و سوم!

آن ۷۱۵ میلیارد تومان از کجا آمد؟ رتبه ششم مورد ادعای استاندار گیلان چیست؟

اگرچه دکتر سالاری گفته است که میزان پرداختی به واحدهای تولیدی گیلان طی سالجاری ۷۱۵ میلیارد تومان بوده است اما باید توجه داشت که مبلغ مورد ادعای استاندار شامل کل مجموع پرداختی ها بوده نه فقط پرداختی های طرح رونق تولید. به عبارت دیگر پرداختی های طرح رونق تولید در گیلان به ازای ۵۶۸ مورد تنها ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است اما مجموع پرداختی ها که شامل جمع موارد «معرفی به بانک»، «فرآیند رونق»، «مستقیم بانک» و «انتقالی ۹۵» بوده، مجموعا ۷۱۵ میلیارد شده است.

به عبارت دیگر استاندار محترم آمار تعداد موارد پرداختی را به استناد موارد طرح رونق تولید دادند (۵۶۸ مورد که البته باز هم برخلاف ادعای استاندار محترم گیلان رتبه دوم را در این خصوص کسب کرده نه رتبه اول!) اما در میزان مبلغ پرداختی به همین ۵۶۸ مورد، چون گیلان جایگاه مناسبی از این نظر در مقایسه با سایر استان ها نداشته است (رتبه گیلان بیست و سوم بود) مجموع کل پرداخت ها را جمع زدند!

بنابراین آنچه که استاندار محترم گیلان در آن جلسه از لحاظ رتبه ششم عنوان کردند مجموع پرداخت تسهیلات طرح رونق تولید، پرداخت مستقیم و انتقالی از سال ۹۵  توسط بانک های عامل بوده است که ارتباطی به تسهیلات رونق تولید ندارد، وگرنه گیلان از منظر تسهیلات طرح رونق تولید در جایگاه بیست و سوم قرار دارد!

اما اگر فقط از منظر تسهیلات طرح رونق تولید بنگریم باید گفت استان البرز به ازای ۲۷۸ مورد، ۵۳۷ میلیارد تسهیلات پرداخت کرده و از این نظر رتبه نخست کشوری را دارد. در واقع استان البرز در این مورد بیش از ۳ برابر گیلان تسهیلات پرداخت کرده است! چرا که گیلان با داشتن ۵۶۸ مورد ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات طرح رونق تولید پرداخت کرده اما البرز با ۲۷۸ مورد، ۵۳۷ میلیارد تومان پرداختی داشته است!

به نظر می رسد در شش ماهه دوم سال، گیلان از لحاظ پرداخت تسهیلات رونق تولید، نزول جایگاه محسوسی داشته و از رتبه های نخست کشور فاصله گرفته است. این در حالی است که استاندار سابق گیلان، همواره یکی از ملاکهای مهم موفقیت در اقتصاد مقاومتی را کسب رتبه نخست استان گیلان در پرداخت تسهیلات رونق عنوان میکرد و به نظر می رسد حالا با عزیمت به کرج این سیاستها را در آنجا اجرا کرده است.

نکته مهم اینجاست که در بسیاری از موارد به علت مشغله کاری فراوان استانداران، سایر افراد اقدام به جمع آوری و ارائه آمار به استاندار می نمایند. به نظر می رسد در این مورد، فردی که اقدام به تنظیم این گزارش نموده، سعی کرده با تیزهوشی خاص! نوعی گزارش تهیه شده را تنظیم کند که آمارهای استان گیلان در مقایسه با سایر استان ها بهتر و بالاتر جلوه کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار