کد خبر : 76573
تاریخ انتشار : شنبه 7 اسفند 1400- 12: 10

اجرای کشت قراردادی برنج/ استفاده اراضی بلااستفاده برای تولید در بخش کشاورزی

اجرای کشت قراردادی برنج/ استفاده اراضی بلااستفاده برای تولید در بخش کشاورزی

وزارت جهاد کشاورزی اجرای برنامه کشت قراردادی برنج در گیلان را در دستور کار قرار داده و به عقیده کارشناسان امر در صورت اجرای چنین طرح‌هایی و با استفاده از اراضی بلااستفاده استان، تولید در بخش کشاورزی رونق خوبی خواهد گرفت.

به گزارش گیلانستان، نبود آب زراعی، نهاده‌ها، تامین نبودن معیشت، عدم صدور مجوز ساخت و ساز، حمایت از محصولات کشاورزی، اعطای تسهیلات کم بهره، تامین ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی، حذف دلالان و واسطه‌گران تنها چند نمونه از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مهم کشاورزان گیلانی محسوب می‌شود.

مساعدت عوامل طبیعی، استان گیلان را به سرزمینی برخوردار از منابع طبیعی معرفی کرده و این امر موجبات تمرکز و تجمع بالای جمعیت را در این استان شمالی که پایه‌های اصلی اقتصاد آن را فعالیت‌های کشاورزی شکل می‌دهند، سبب گشته است.

فراهم بودن شرایط طبیعی و نیروی انسانی تصویری از رونق اقتصاد کشاورزی در گیلان را در ذهن تداعی می‌کند؛ در حالی که در سال‌های اخیر به دلایلی همچون حساسیت و شکنندگی‌های اکولوژیکی، عدم وجود امکانات کافی در روستاها و خالی شدن آن‌ها از نیروی کار فعال، تقسیم زمین‌های کشاورزی به قطعات کوچک، پیشرفت شهر و اشغال زمین، عدم تضمین در بازار فروش محصولات و عدم مکانیزاسیون شاهد روند رو به کاهش فعالیت‌های کشاورزی در استان گیلان بوده‌ایم.

البته ناگفته نماند که علاوه بر استان گیلان، کشور نیز از مضرات اشاره شده، صدماتی غیر قابل جبران را متحمل شده است، بنابراین با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در باب تامین امنیت غذایی ورود هر چه سریع‌تر حاکمیت به این بخش و اجرای طرح‌ها و راهکارهای لازم بیش از هر زمان دیگر ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد.

* برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای برنامه کشت قراردادی برنج در گیلان

«صالح محمدی» با بیان اینکه وزارتخانه برای کاهش دغدغه کشاورزان رویکرد جدیدی را اتخاذ کرده است عنوان کرد: کشت قراردادی از طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی است، این مدل در جهان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و کشاورز طی قراردادی که منعقد می‌شود با خیال راحت محصول خود را تولید می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از کشت قراردادی گندم در سطح ۲۵۰ هکتار از اراضی کشور در سال جاری و هدف وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای این طرح در سایر محصولات نظیر برنج خبر داد و اضافه کرد: امسال جلسات اولیه اجرای کشت قراردادی برنج را در استان گیلان برگزار کردیم تا کشاورز با قراردادی که با تجار و صاحبان صنایع منعقد می‌کنند به امر تولید می‌پردازند.

وی با بیان اینکه در این پروسه تامین نهاده‌ها و سموم توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام می‌شود تصریح کرد:‌ زمانی که محصول برداشت و تحویل داده می‌شود هزینه‌های سم و کود مصرفی تسویه می‌شود البته طرح کشت قراردادی برنج برای اولین بار در حال اجراست و توسعه یافتن آن در گیلان نیاز به یک پروسه زمانی دارد.

محمدی اضافه کرد: در گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار وجود دارد و عمدتا ۶ تا هفت ماه اراضی کشاورزان بلااستفاده است، بنابراین به دنبال این هستیم که با تدوین برنامه‌ سبزی‌کاری در فصل پایان برداشت برنج بتوانیم این خلل را به گونه‌ای جبران کنیم.

محمدی با تاکید بر اینکه بازار کشور یخ زده روسیه تشنه محصولات کشاورزی به ویژه صیفی‌جات است افزود:‌ کشورهای دیگر با دیپلماسی اقتصادی که داشتند این بازار بزرگ را مال خود کرده‌اند اما ما سعی داریم هر طور که شده جایگاهی در این بخش به دست آوریم از طرفی امیدواریم با اجرای طرح سبزی‌کاری به شکل پایلوت در گیلان کشاورزان استان را به این امر ترغیب نماییم.

وی به مشکلات کشاورزان برای خرید ادوات کشاورزی با قیمت‌های حال حاضر نیز اشاره کرد و یادآور شد: فعلا برنامه‌ای برای کاهش قیمت ماشین‌آلات کشاورزی در دست اقدام نیست اما وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کند با پرداخت تسهیلات کم بهره به کمک کشاورزان بشتابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان استان گیلان با بیان اینکه در گذشته به ظرفیت‌های شمال کشور توجهی نشد و سرمایه‌ها به دیگر استان‌ها تخصیص پیدا کرد ادامه داد: گیلان قابلیت حمایت در حوزه تولید انواع گیاهان دارویی، چای، برنج و مرکبات را داشته و این امری است که هم‌اینک بسیاری از تصمیم‌گیران بر روی آن اذعان دارند.

محمدی افزایش بی‌رویه نهاده‌های کشاورزی در سال گذشته و وارد شدن آسیب به محصولات زراعی استان گیلان از جمله برنج را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: تامین پتاسیم و فسفر برای افزایش تولید محصولات کشاورزی به ویژه برنج ضروری است و درصدد هستیم با رایزنی‌های لازم این عناصر لازمه بخش تولید را به موقع تامین کنیم.

* لزوم تعیین تکلیف اراضی بلااستفاده گیلان و واسپاری آن‌ها به بخش تولید

«مجید یاسوری» نیز در همین راستا با تاکید بر اینکه در گذشته تنوع فعالیت اقتصادی و کشاورزی خوبی در گیلان وجود داشت و امروزه این فعالیت به حداقل رسیده است افزود: اصولا بخش کشاورزی در تمام جهان بخشی آسیب‌پذیر است و به همین علت دولت‌ها از آن حمایت می‌کنند زیرا نمی‌تواند پا به پای صنعت حرکت کند.

استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه نحوه حمایت دولت‌ها از بخش کشاورزی کشورمان را طبق نتایج تحقیقات پیمایشی ضعیف، کم فروغ و کم تحرک دانست و عنوان کرد:‌ کشاورزان در فصل کاشت برنج با دغدغه تامین ادوات کشاورزی برای آماده‌سازی شالیزارهای خود و پرداخت هزینه‌های گزاف کرایه هستند در حالیکه تمام این موارد جزو بخش پشتیبان تولید به شمار می‌روند.

وی توانمندسازی و نهادسازی جامعه روستایی برای شناسایی مسائل و مشکلات کشاورزان و رفع موانع را لازم و ضروری خواند و گفت: در کشورمان چندین نوع مالکیت زمین وجود دارد که عمده آن دولتی و خصوصی است و در همین گیلان و بخش جلگه‌ای آن اراضی وجود دارد که دولتی و بلااستفاده باقی مانده در حالیکه یک وجب زمین در چنین استانی فوق‌العاده باارزش است.

یاسوری تکلیف این اراضی در استان گیلان و تبدیل آن به اراضی تولید محصولات کشاورزی را خواستار شد و اظهار داشت: فارغ‌التحصیلان کشاورزی بسیار زیادی داریم که با در اختیار قرار دادن این اراضی و با اعطای تسهیلات به آن‌ها زمینه لازم برای تولید محصولات کشاورزی به خوبی مهیا می‌شود.

یاسوری در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی گیلان باید چه اقداماتی در دستور کار قرار گیرد اظهار داشت: با سنددار کردن اراضی کشاورزی و باغی امکان دخل و تصرف و از بین رفتن اراضی از بین می‌رود تا اراضی در خدمت تولید و تامین منافع عمومی کشور قرار بگیرد.

از آنجا که مشکل روستاها و کشاورزان یک مشکل اصلی محسوب می‌شود و اگر برای آن راه حلی مناسبی پیدا نشود بسیاری از مسائل کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهد امید است در دولت سیزدهم همانند اقدام برای تشکیل قرارگاه امنیت غذایی، گام‌های اثرگذاری برای رفع موانع و کاهش تنش‌های تولید در بخش کشاورزی برداشته شود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار