کد خبر : 27012
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 تیر 1397- 51: 14

عده‌ای وقتی به رد صلاحیت خود پی می‌برند، صدای سیاسی‌شان را بلند می‌کنند/ محکومیت ۱۰ مدیر دولتی در انتخابات گذشته/ انتظارمان از استانداری عدم به‌کارگیری این افراد است

عده‌ای وقتی به رد صلاحیت خود پی می‌برند، صدای سیاسی‌شان را بلند می‌کنند/ محکومیت ۱۰ مدیر دولتی در انتخابات گذشته/ انتظارمان از استانداری عدم به‌کارگیری این افراد است

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان گفت: در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، ۵ نفر از فرمانداران، سه بخش‌دار یک مدیرکل و یک معاون فرماندار نیز محکوم شدند.

به گزارش گیلانستان، احمد قنبریان پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در نشستی با اصحاب رسانه که در دفتر هیئت نظارت و بازرسی بر انتخابات استان گیلان برگزار شد، با اشاره به‌دقت و ظرافت خبرگان در گنجاندن نهاد شورای نگهبان گفت: این‌یکی از نعمات انقلاب اسلامی بود که خبرگان‌ قانون اساسی در حکومت اسلامی گنجاندند.

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان نظارت بر انتخابات را یکی از وظایف ۱۳ گانه شورای نگهبان عنوان کرد و افزود: داشتن سازوکاری قوی، لازمه نظارت مؤثر بر انتخابات است و پس از مجلس ششم، رهبر انقلاب این سازوکار را برای نظارتی مؤثر مطالبه کرده و سپس دفاتر نظارتی به‌عنوان بازوی نظارتی شورای نگهبان بر انتخابات در استان‌ها تأسیس می‌شود.

قنبریان با اشاره به گذشت ۱۸ سال از عمر دفاتر نظارتی شورای نگهبان تصریح کرد: بخشی از فعالیت این دفاتر نظارتی مابین انتخابات، رصد فضای سیاسی، نامزدها و کاندیداها است که به‌واسطه این رصد در شهرها، روستاها، فضاهای سیاسی و مجازی، مواضع و رفتارهای نامزدهای انتخاباتی رصد می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی دفاتر نظارت شورای نگهبان درباره کاندیداها کامل است گفت: در نظم بررسی صلاحیت به‌واسطه ویژگی و اجزایی که دارند احتمال خطا به‌مراتب کاهش پیدا می‌کند.

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان با اشاره به دخالت و تخلف انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در گیلان تصریح کرد: در طرح دعوا و شکایت علیه متخلفان ۲۸ مورد تخلف انتخاباتی از سوی ۶ فرماندار، بخشدار و چندین مدیرکل و مسئولین اجرایی به مراجع قضایی معرفی شدند و بخشی از شکایات از لحاظ قانون قضا هنوز در تهران در حال بررسی است.

قنبریان با اشاره به محکومیت برخی متخلفان استانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: دادستانی نیز به‌عنوان مدعی‌العموم وارد این پروسه شکایت شد و ۵ نفر از فرمانداران، سه بخش‌دار یک مدیرکل و یک معاون فرماندار نیز محکوم و مابقی نیز تبرئه شدند.

5198

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان با تأکید بر اینکه دیدگاه‌های سیاسی موجب عدم احراز صلاحیت هیچ فردی نمی‌شود بیان کرد: مواردی در استان گیلان داشتیم که آیت‌الله جنتی نظر به رد آن‌ها داشت اما چونکه رای اکثریت اعضای شورای نگهبان تأیید آن اشخاص بود، این نظر اتخاذ شد.

قنبریان با اشاره به احراز صلاحیت افرادی که درگذشته رد صلاحیت شدند گفت: در پاره‌ای از موارد به دلیل نداشتن مدارک تحصیلی مناسب در دوره بعد جبران شده باشد یا شورای نگهبان بر اساس برخی مستنداتی که فاقد وجاهت بوده‌اند به‌اشتباه در دوره‌های پیش رد صلاحیت کرده باشد.

قنبریان با تاکید بر اینکه صرف داشتن دیدگاه سیاسی خاص تاکنون موجب رد صلاحیت افراد نشده است، تصریح کرد: عده ای از آنجاییکه می‌دانند به دلیل تخلفات و مواردی که مرتکب شده اند، درصد رد صلاحیتشان در انتخابات زیاد خواهد بود، سعی می کنند صدای بلندی در مباحث سیاسی از خود نشان داده و مشکلات اساسی خود را پشت این سروصدا قرار دهند. در واقع این کارشان به دلیل آن است که می خواهند به نحوی وانمود کنند که علت رد صلاحیتشان داشتن دیدگاه سیاسی خاص بوده است، در صورتی که اینطور نمی باشد.

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان با اذعان به نقص قوانین انتخاباتی بیان کرد: متأسفانه با تخلفات نمایندگان به‌درستی برخورد نمی‌شود و در زمان تبلیغات انتخاباتی نیز بر عملکرد نامزدها نظارت درستی صورت نمی‌گیرد و برخی کاندیداها میلیاردها برای تبلیغات هزینه می‌کنند و ما به دلیل محدودیت قانونی نمی‌توانیم به این مسائل ورود کنیم.

قنبریان در پایان با اشاره به محکومیت فرمانداران و مدیران دولتی به دلیل تخلفاتی اخیر انتخاباتی افزود: انتظار و مطالبه شورای نگهبان و عموم مردم از استانداری گیلان این است که از این مدیران اجرایی خاطی که توسط دستگاه قضایی محکوم شده اند، در انتخابات آینده استفاده نشود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار